Imperial City Online - starwars.pl


NLoriel
Co nieco o dodatkach do SW RPG d6

Poniższy artykuł w pierwotnej wersji ukazał się w numerze 9/99 czasopisma "Magia i Miecz" pod tytułem "Dodatki do SW-RPG".

Star Wars Roleplaying Game 1st Edition

Przez lata swojego istnienia, system SW RPG wydawany przez West End Games dorobił się całkiem pokaźnej kolekcji dodatków, mogąc z powodzeniem rywalizować pod tym względem z rynkowymi potentatami w rodzaju AD&D czy GURPSa. To, co widzieliśmy w filmach, jest tylko wierzchołkiem olbrzymiej góry lodowej, której miano brzmi "Gwiezdne Wojny" - suplementy do RPG starają się rozbudować ten obraz, prezentując ze szczegółami konkretne aspekty świata GW.

Dużo i konkretnie.

Pierwszym i zdecydowanie najbardziej przydatnym podręcznikiem jest Star Wars Sourcebook. Pomyślany jako rodzaj przewodnika po świecie GW, jest niezastąpionym źródłem informacji o praktycznie wszystkim - począwszy od myśliwców kosmicznych, skończywszy na bohaterach filmu. W międzyczasie możemy zapoznać się z planem typowej bazy rebelianckiej, konstrukcją mieczy świetlnych, dowiedzieć się ile kosztować nas będzie nowy blaster lub detonator termiczny, a także odwiedzić standardowy imperialny garnizon planetarny lub rebeliancką bazę na Tierfon. W podręczniku tym znaleźć można opisy i dane techniczne wszystkich podstawowych typów statków kosmicznych widzianych w filmach (w tym, oczywiście, Sokoła Milenium), krótkie charakterystyki obcych ras oraz całe mnóstwo innych ciekawych informacji, niezbędnych dla każdego fana Gwiezdnych Wojen.

SWRPG: Rebel Alliance Sourcebook

Bardzo przydatną parą są Rebel Alliance Sourcebook oraz Imperial Sourcebook. Zgodnie ze swoimi nazwami, książki te koncentrują się na dokładniejszym opisie głównych walczących stron - możemy więc dowiedzieć się czegoś więcej o historii przejęcia władzy przez Palpatine'a lub o tym, jak z poszczególnych grupek oporu utworzono Sojusz Rebeliancki. Rebel SB tłumaczy struktury władzy i hierarchię dowodzenia Sojuszu, opisuje sposoby działania wywiadu, oddziałów specjalnych czy zwykłych wojsk naziemnych Rebelii, a także prezentuje kilka nowych rodzajów jednostek. Tu poznać można fregatę uderzeniową, koreliańską kanonierkę lub całkiem spory garnitur pojazdów naziemnych. Mamy też kilka nowych robotów, przegląd wyposażenia typowego żołnierza Sojuszu, krótką wycieczkę po różnych rodzajach baz wojskowych, oraz wyjaśnienie, skąd właściwie biorą się rebelianci. Najsłabszą stroną tej pozycji jest poziom sekcji dotyczącej taktyki działań kosmicznych okrętów liniowych. O ile bowiem rozdziały poświęcone walce powierzchni oraz działaniom myśliwców opisane są bardzo sensownie (acz momentami dość pobieżnie), to w przypadkach opisywania potyczek z użyciem krążowników i Gwiezdnych Niszczycieli wydaje się, że autorzy nie przemyśleli tego, co prezentują czytelnikowi, i w rezultacie pokazują nam na przykład klasyczną taktykę liniową w wykonaniu ISD - okrętów, które najlepsze pola ostrzału maja z przodu...
Wspomniany już Imperial SB jest jakby lustrzanym odbiciem poprzedniej książki (wliczając w to także okładkę: Rebel jest biały, Imperial - czarny; Rebel ma na okładce Luke'a, Imperial - Vadera), traktującym o strukturze wojskowej i politycznej Imperium. Dzięki niemu poznamy słynne promy typu Gamma, jeszcze słynniejszych astrożołnierzy czy mniej słynne, ale zawsze skuteczne Latające Fortece. Dużo miejsca poświęcono Wywiadowi Imperialnemu oraz COMPNORowi i ich metodom działania, oraz oczywiście Flocie i Armii Imperialnej wraz z systemem ich organizacji i wykorzystywanym przez nie sprzętem. Mamy też opis standardowych procedur rekrutacyjnych i szkoleniowych stosowanych przez Imperium, oraz elitarnych oddziałów wojskowych jak słynne Skrzydło Scimitar. Trzy powyższe sourcebooki - często zwane "wielką trójką" - to w zasadzie lektura obowiązkowa nie tylko dla graczy w SWRPG, ale dla każdego fana Gwiezdnych Wojen, który chce mieć jako-takie pojęcie o naszym ulubionym świecie.

Więcej źródeł...

SWRPG: GG3 - The Empire Strikes Back

Wielką Trójkę uzupełnia seria Galaxy Guides, koncentrująca się na bardziej szczegółowych zagadnieniach i aspektach świata Star Wars. Część spośród nich (zebrana później w jednej książce: Movie Trilogy Sourcebook) opisuje konkretne wydarzenia i postaci znane z filmowej trylogii. MTSB (lub poszczególne jego składniki) jest bardzo dobrym źródłem jeśli chodzi o bohaterów filmu - tu właśnie mamy zebrane w jednym miejscu takie osobistości jak Luke, Han i Leia, Vader i Tarkin, szturmowcy, łowcy nagród i... Ewoki. Jeśli ktoś szuka danych technicznych Gwiazd Śmierci, to także tutaj - chociaż istnieje również osobna, dużo bardziej szczegółowa pozycja pod nazwą Death Star Technical Companion.
Inne GG to między innymi Tramp Freighters, opisujący niewątpliwie fascynującą dziedzinę życia, jaką jest latanie obdrapanym pudłem pomiędzy systemami gwiezdnymi i próby wiązania końca z końcem przy pomocy nie zawsze do końca legalnego handlu; Alien Species oraz Aliens: Enemies and Allies, zawierające opisy najprzedziwniejszych obcych ras zamieszkujących Galaktykę; Fragments from the Rim, będący swoistym dodatkiem do SW Sourcebook koncentrującym się na ciekawych szczegółach świata GW (znajdziemy tu między innymi najpopularniejsze kapele Galaktyki - rozkowe i nie tylko!); a także pozycje poświęcone konkretnym środowiskom i "klasom społecznym" (Bounty Hunters, Scouts, Criminals) lub najlepiej nam znanym systemom i miejscom (Yavin & Bespin, Mos Eisley).

Odtwórczo? Wcale nie!

SWRPG: Thrawn Trilogy Sourcebook

Wiele dodatków opartych jest na konkretnych książkach czy komiksach osadzonych w świecie Gwiezdnych Wojen - zazwyczaj mamy w nich wtedy krótkie streszczenie akcji książki, prezentację głównych bohaterów oraz nowych, występujących w danej książce planet czy pojazdów. Za najlepszy wśród nich uznaje się dość powszechnie Thrawn Trilogy Sourcebook (kompilacja Heir to the Empire SB, Dark Force Rising SB i The Last Command SB), niestety w przeciwieństwie do Wielkiej Trójki i podręcznika głównego nie wydany w twardej oprawie. Jak sama nazwa wskazuje, jest on poświęcony najsłynniejszemu chyba cyklowi książek GW - cyklowi Thrawna, który na początku lat 90 na nowo przypomniał szerszemu gronu odbiorców o Gwiezdnej Trylogii. TT SB podaje informacje pozwalające na grę Noghrimi, prezentuje dane techniczne pojazdów, które pojawiły się w Trylogii Thrawna, przedstawia kilka nowych ras zwierząt, kilku nowych Obcych oraz, oczywiście, planety. Jest praktycznie podstawowym podręcznikiem dla każdego, kto zamierza prowadzić grę w czasach Nowej Republiki - ponad jedną trzecią z 250 stron zapełnia opis zmian, jakie nastąpiły od czasu Endora, łącznie z sytuacją przemytników, najważniejszymi osobami w rządzie Nowej Republiki czy opisem tego, co pozostało z Imperium. No i mamy tu wreszcie pełny tekst Deklaracji Nowej Republiki.

SWRPG: Dark Empire Sourcebook

Z innych książkowych sourcebooków trzeba jeszcze zwrócić uwagę na Han Solo and the Corporate Sector, opisujący przygody bohatera oraz zasady funkcjonowania Sektora Korporacyjnego (znanego też w naszym języku jako Wspólny Sektor), Truce at Bakura Sourcebook, poświęcony wydarzeniom, które miały miejsce zaraz po bitwie pod Endorem, oraz Cracken's Threat Dossier, łączący informacje na temat Hapan, Yevethów i innych zagrożeń, mogących czyhać na młodą Nową Republikę. Zazwyczaj doradza się unikanie dwóch pozycji: Dark Empire Sourcebook i Jedi Academy Trilogy Sourcebook - chociaż same z siebie nie są one najgorsze, opisują wydarzenia zawarte w najbardziej nielubianych książkach i komiksach świata GW. Wśród sourcebooków tego typu znajdą coś dla siebie i miłośnicy Jedi. O ile wydanie dodatku roboczo określanego jako "Jedi Sourcebook" zostało wstrzymane bezwarunkową decyzją Lucasfilmu, o tyle ilustracji swojej doczekały się komiksy z serii "Opowieści Jedi" - i w ten oto sposób gracze otrzymali możliwość wybrania się w świat sprzed paru tysięcy lat, w okres Starej Republiki i jej problemów z Sithami.

Przeżyj to sam...

SWRPG: Classic Adventures

Oprócz wielu dodatków "opisowych", WEG wydawał też oczywiście przygody. Najlepsze z nich można znaleźć w pięciu zeszytach serii Classic Adventures. Dzięki nim przeżyć można wyścig z łowcami głów na Tatooine, próby rozwikłania zagadek podmorskiej kopalni na Mon Calamari, napad piracki na luksusowy liniowiec, próby odnalezienia porywaczy słynnego śpiewaka, badanie cmentarzyska Alderaanu, udział w słynnym Projekcie Shantipole, oraz wiele, wiele innych.

Jeśli ktoś zamierza uratować Nową Republikę przed niebezpieczeństwem grożącym jej ze strony jednego z ocalałych Moffów Imperium, może zagrać w kampanię DarkStryder. Dla lubiących grać postaciami z wysokich rodów (lub przeciw nim) przygotowano przy udziale samego Timothy'ego Zahna kampanię-dodatek Lords of the Expanse, opisujący sektor Tapani oraz działające w nim gildie, organizacje przestępcze i rządzącą nim szlachtę. Dla rebelianckich korsarzy mamy Pirates and Privateers oraz Far Orbit (ten pierwszy będący "podręcznikiem podstawowym" dla piratów i korsarzy, drugi zaś - zarysem kampanii), a dla wielbicieli klimatów rodem z Obcego - Otherspace, w której okazuje się, że z nadprzestrzenią nie ma żartów... Przemytnicy dostaną też Platt's Smugglers' Guide oraz Platt's Starport Guide, w którym jedna z najskuteczniejszych przemytniczek w Galaktyce wprowadza nas w arkana swojego zawodu.

Star Wars Live-Action Adventures

Istnieje także suplement dla osób pragnących rozegrać LARP w świecie Gwiezdnych Wojen - Star Wars Live Action Adventures, oraz dodatek Gamemaster's Toolkit. WEG ma też na swoim koncie rodzaj czasopisma: Adventure Journals (numery 1-15), w których zawarto krótkie przygody, dodatkowe planety czy postaci, opowiadania, wywiady z autorami książek i komiksów, ilustracje i inne podobne materiały. Wydano też dwie gry figurkowe: słynną Star Wars Miniature Battles (typowy bitewniak, ale rozgrywający się w naszym ulubionym świecie) oraz mniej znaną Star Warriors (walki - przeważnie myśliwskie - w przestrzeni kosmicznej). W serii "okołoerpegowej" pojawiło się też kilka jednoosobowych gier paragrafowych, planszowych, oraz gra "karciana" odtwarzająca pojedynek na miecze świetlne między Lukiem Skywalkerem a Lordem Vaderem.

I co dalej?

Upadek WEG odebrał nam niestety możliwość zapoznania się z niemal ukończonym X-Wing: Rogue Squadron Sourcebook oraz zastopował dalszy rozwój gry opartej o system d6... w dalszym ciągu jednak te ponad 150 pozycji wydanych przez WEG stanowi potężny wkład w świat Gwiezdnych Wojen - w zasadzie żadne inne źródła nie zawierają tylu pożytecznych i oryginalnych informacji co sourcebooki do SW RPG d6. Pozostaje tylko zaprosić do zgłębiania tego bogatego świata - a dzięki możliwościom, jakie daje RPG, także do przeżycia własnych przygód w nim osadzonych.



   Skomentuj na Holonecie.

   << RPG: strona główna

forum dyskusyjne