Imperial City Online - starwars.pl


NLoriel
Recenzja: The Best of SW Adventure Journals (1-4)
The Best of SWAJ (issues 1-4)

Piętnaście w miarę regularnych wydań czasopisma Star Wars Adventure Journal dostarczyło fanom Gwiezdnych Wojen mnóstwa przydatnych informacji na temat świata SW. W pewnym momencie WEG zdecydowało się zebrać najbardziej smakowite kąski z pierwszych czterech numerów pisma i wydać je jako antologię - i w ten sposób powstał omawiany w tym tekście dodatek.

Książka ma 134 strony, miękką oprawę i format A4 będący standardem dla podręczników do SWRPG (same SWAJ były "małoformatowe"). Wewnątrz znajdziemy pełen przegląd treści: od tekstów fabularnych (w tym opowiadanie Zahna "First Contact"), przez materiały źródłowe, aż po dane techniczne i statystyki przydatne w RPG. Poniżej pozwolę sobie dokonać krótkiego przeglądu zawartości tego dodatku, wraz z opisami, co do czego może się przydać.

Zawartość

First Contact - wspomniane powyżej i słynne już opowiadanie Timothy'ego Zahna o pierwszym spotkaniu Mary Jade i Talona Karrde na pewnej planecie, podczas pewnego polowania... Zazwyczaj mówi się o Zahnie, że jego żywiołem są dłuższe formy - tu jednak sprawdził sie nienajgorzej, tradycyjnie wplatając pomiędzy włókna fabuły kilka ciekawych nawiązań oraz gierek słownych. "Pierwszy kontakt" opublikowano pierwotnie właśnie w SWAJ, następnie pojawił się on w antologii "Tales from the Empire" ("Opowieści z Imperium", Amber - niestety nie wszystkie gry słowne zostały sprawnie przetłumaczone, ale taki już ich urok), a po dekadzie opowiadanie udostępniono także w sieci, w postaci elektronicznej. Ciekawy i wart przeczytania kawałek łatwo przyswajalnej prozy, rzucający światło na nieznane do tej pory wydarzenia z historii świata GW.

Wywiad z Timem Zahnem, w którym odsłania on kulisy swojej współpracy z WEG, z LFL, oraz rzuca światło na niektóre postaci i wydarzenia ze swoich i cudzych książek. Dzięki temu można dowiedzieć się, co miał oznaczać tytuł Mrocznego Lorda Sithów, jaki jest związek między wyglądem Noghrich i Lorda Vadera, a także komu ze znanych i lubianych bohaterów TOT groziło sklonowanie.

Tinian on Trial. Opowiadanie o jednej z lepiej znanych drugoplanowych bohaterek Rebelii, autorstwa Kathy Tyers. Znów statsy i mapki, całość stanowi ogólnie dobry pomysł na "preludium" dla bohatera gracza - czy to przygodę wprowadzającą do całej kampanii, czy też tło mające w przyszłości zaowocowac ciekawymi wypadkami i "echami z przeszłości".
Do tego dochodzi wywiad (a raczej dwa) z Tyers, na temat Tinian, Bakury i Czajkowskiego.

Free-Trader's Guide to Sevarcos. Pierwotnie tak właśnie miała wyglądać Kessel, ale LFL przybił pieczątkę Andersonowi, i tak oto świat GW wzbogacił się o kolejną planetę produkującą przyprawę. W artykule opis mieszkańców i zależności feudalnych panujących na Sevarcos, trochę o sprzęcie, o specjalnej jednostce imperialnej ścigającej przemytników... No i kolejne wyjaśnienie z gatunku "Kessel Run w 12 parseków", oczywiście nieco zakamuflowane ze względu na zmianę nazwy. Dla graczy w RPG istny raj pomysłów i dobra lokalizacja na przynajmniej jedną przygodę - a jak dowiadujemy się z krótkiego posłowia, wielu graczy oparło o Sevarcos całą kampanię i nadesłało własne przygody i uzupełnienia do tych materiałów do redakcji SWAJ.

The Spira Regata. Tym razem jest to pełnoprawna, od razu przystosowana do gry przygoda, z tradycyjnym skryptem do przeczytania na role celem szybszego wejścia w rozgrywkę. Gracze muszą odzyskać utracony ładunek ważnego dla Rebelii sprzętu, który pechowo znalazł się na dnie oceanu na planecie w dużym stopniu pokrytej wodą - a żeby to zrobić w miarę niepostrzeżenie, trzeba wziąć udział w tradycyjnych regatach sportowych... Tak więc bohaterowie przebrani za turystów docierają do miejscowego kurortu, gdzie zaczyna się zabawa.
Można oczywiście zrobić z tej przygody krótką jednostrzałówkę do rozegrania w godzinę, tudzież przygodę hardcore w klimatach "Okrutnego morza", można też utrzymać ją w klimacie starych komedii o wyścigach rowerowych czy samochodowych ("Ci wspaniali mężczyźni..."). W każdych okolicznościach przyda się tych kilku zaprezentowanych "głównych" przeciwników w wyścigu, jak również trochę "niebezpieczeństw naturalnych". Ostatecznie - jak zwykle - czeka nas finał w klimacie dość mocno starwarsowym, chociaż podwodnym.

A Glimmer of Hope. Alex (Alexandra) Winger, córka gubernatora (obecnie imperialnego) Garos IV spotyka rebeliantów... Suknie wieczorowe i karabiny blasterowe w jednym opowiadaniu mogą stanowić dość ciekawe połączenie. Miło się czyta, można wykombinować coś do własnych gier, a przy okazji poznać kolejną postać z "trzeciplanowej" galerii bohaterów Gwiezdnych Wojen (Alex pojawi się jeszcze tu i ówdzie, chociaż niestety nie w sukni wieczorowej...)

Recon & Report: the Journey to Coruscant. Raport analityków i zwiadowców rebelianckich badających potencjalne cele ataku i kierunki uderzeń korzystnych dla Nowej Republiki tuż po bitwie pod Endorem. Artykuł jest niestety dość krótki, ale daje pewien ogląd na sytuację militarną Nowej Republiki tuż po jej ukonstytuowaniu się po zwycięstwie nad siłami Imperium oraz po śmierci Imperatora.

The Final Exit. Thaddeuss Ross i jego wierny frachtowiec Kierra spotykają Mrocznego Jedi Adalrica Brandla. Opowieść z zacięciem teatralnym, także znana z jednej z antologii, tutaj wzbogacona o statystyki bohaterów, planet i Kierry.

Rebel Privateers! Artykuł o korsarzach rebelianckich. Statki, motywacje, taktyka działania, template'y. To trzeba przeżyć. Tekst spotkał się z tak entuzjastycznym przyjęciem, że koniec końców wyewoluował do postaci pełnego dodatku do SW RPG: Pirates and Privateers.

The Void Terror. Krótka gra paragrafowa dla jednej osoby. Statek, którym podróżuje młoda senator zostaje zaatakowany przez piratów. Weź los dziewczyny w swoje ręce i przeżyj, lub...

Dodatkowo książka zawiera kilka plansz z rysunkami na kredowym papierze, wprowadzających w klimat świata.

Wartość bojowa

The Best of SWAJ to pozycja o bardzo zróżnicowanej zawartości, dzięki czemu ma szansę trafić w gusta prawie każdego fana GW - a nie tylko tych interesujących się RPG. Wybór materiałów został dokonany z głową: teksty trzymają konkretny poziom, a krótkie posłowia, notki odautorskie czy wywiady z pisarzami pozwalają zajrzeć do świata GW "od kuchni" i poznać sporo ciekawych szczegółów niedostępnych w innych źródłach. Po przeczytaniu zaczyna się tylko żałować, że poza będącą kompilacją paru przygód "Classic Adventures 5" nie pojawiły się w planach wydawniczych WEG żadne następne "The Best of SWAJ...".



   Skomentuj na Holonecie.

   << RPG: strona główna

forum dyskusyjne